Actros Euro VI suorassa vertailussa.Actros Fuel Duel -vertailuajossa.

Nyt toisella
moottorisukupolvella
ja jopa 3%
lisäsäästöllä.

Tekniikka

Polttonestettä säästävä tekniikka.

Ennakoiva vakionopeudensäädin (PPC - Predictive Powertrain Control). Tämä järjestelmä yhdistää tiestön topografiaan sovitetun ajotavan vaihtamisautomatiikkaan: Järjestelmä tunnistaa satelliittipaikannusjärjestelmän ja 3D-kartan avulla tien kulun sekä lähestyvät ylä- ja alamäet, ja se voi reagoida niiden mukaisesti optimoimalla vaihteiden kytkentäajankohdat ja ennakoimalla vakionopeussäätimen pitämän nopeuden. Näin polttoainetta voi säästyä jopa 5%. Ajo-ohjelman »economy« lisäksi saatavana on myös ajo-ohjelma »fleet«, joka avustaa ajamaan taloudellista ajotapaa käyttäen.

Kulumisen ja kulutuksen kannalta optimoitu ajotapa lisää myös huomattavasti Actrosin kokonaistaloudellisuutta. Fleetboard-palvelun käyttöanalyysi kerää kuorma-autosta teknisiä tietoja ja arvioi ne. Näiden tietojen perusteella järjestelmä antaa kuljettajan ajotavalle arvosanan ja mahdollistaa näin ajotavan objektiivisen arvioinnin. Yksilölliset harjoitukset lisäävät optimointimahdollisuuksia.

Predictive Powertrain Control

Kulutuksen kannalta optimoidulla ajotavalla on mahdollista saavuttaa jopa 15% polttoainesäästöt.

Aerodynamiikka

Hiottu aerodynamiikka.

Actrosia rakentaessamme testasimme joka ikisen osan perusteellisesti. Tuulitunnelissa ja miljoonien kilometrien testiajossa – äärimmäisen pienen ilmanvastuksen ja alhaisen kulutuksen aikaansaamiseksi.

Pienempi ilman- ja vierintävastus.

Actrosin muotoilu on optimoitu jokaista yksityiskohtaa myöten ilmanvastuksen pienentämiseksi. Tämä pätee etenkin StreamSpace-ohjaamoon. Myös elektronisesti säädettävä jäähdytysilman ohjain ja ovien pidennysosat säästävät polttoainetta. Myös aerodynaamiset muotoilusarjat ja rengaspainevalvonta alentavat kulutusta.

Aerodynamiikka

Kulutuksen kannalta optimoidulla ajotavalla on mahdollista saavuttaa jopa 15% polttoainesäästöt.

Paino

Pienempi omapaino – pienempi polttonesteen kulutus.

Fuel Duel -konfiguraatiolla varustetun Actrosin omapainoa on pienennetty merkittävästi, mikä parantaa ajoneuvon taloudellisuutta käytännön olosuhteissa.

Alumiinivanteet ovat vakiovaruste tällä konfiguraatiolla varustetussa Actrosissa. Tarkoin valitut lisävarusteet, kuten taka-akseliin asennetut Super-Single-renkaat, alumiinista valmistettu paineilmasäiliö ja kompakti puoliperävaunun vetopöytä vähentävät todistetusti niin polttonesteen kulutusta kuin CO2-päästöjäkin.

Polttonesteen kulutusta ja CO2-päästöjä on mahdollista pienentää edelleen käyttöön ja konfiguraatioon liittyvistä tekijöistä riippuen.

Voimansiirto

Toinen moottorisukupolvi OM 471.

1 100 litran polttonestesäästöt vuodessa, suunnilleen kolmen tonnin pienennys CO2-päästöissä – siinä kaksi keskeistä tunnuslukua kaukoliikenteeseen tarkoitetulle puoliperävaunun vetoautolle, joka on varustettu Mercedes-Benzin Heavy Duty -moottorilla OM 471 ja jonka vuotuinen ajosuorite on 130 000 km. Vallankumouksellisen moottorisukupolven markkinoille tuonnin jälkeen oli vuorossa seuraava kehitysvaihe, jolla Daimler Trucksin Mercedes-Benz Actros kasvattaa edelleen etumatkaansa taloudellisuudessa ja tehokkuudessa.

Mercedes-Benzin insinöörien on onnistunut tehdä mahdottomasta mahdollista. Polttonesteen kulutus vähenee jälleen jopa 3%, samaan aikaan ajodynamiikka kasvaa suuremmalla vääntömomentilla. Uusi huipputeho 390 kW (530 hv) ja 2 600 Nm vääntömomentti kruunavat mallisarjan. Eikä siinä vielä kaikki, sillä kestävyys on jälleen lisääntynyt.

Kurz: Die zweite Generation des OM 471 setzt erneut Maßstäbe unter den Heavy-Duty-Motoren für schwere Nutzfahrzeuge.

Toinen moottorisukupolvi OM 471

Mahdottomasta mahdollista: Vähemmän kulutusta ja CO2-päästöjä, suurempi teho ja vääntömomentti.

Nyt toisella
moottorisukupolvella
ja jopa 3%
lisäsäästöllä.

Fuel Duel menee toiselle kierrokselle.

Mercedes-Benz Trucks kiinnittää paljon huomiota autojen kokonaistaloudellisuuteen. Hankintakulu, polttonesteen kulutus, huollot ja korjaukset sekä hyvä vaihtohyvitysarvo vaikuttavat tähän kokonaistulokseen. Hyötyajoneuvon koko käyttöiän aikaisista kustannuksista polttonestekulut ovat noin 50-60% kaikista autokohtaisista kuluista. Actros on kiistaton edelläkävijä taloudellisuudessa. Actros on ollut sitä jo vuosien ajan. Mercedes-Benz Trucks kehittää jatkuvasti uusia, polttonestettä säästäviä teknologioita kuten Predictive Powertrain Control (PPC), joka yhdistää tiestön topografiaan sovitetun ajotavan vaihtamisautomatiikkaan.

Euro VI -moottorilla varustettu Actros laskee polttonesteen kulutusta selvästi. Useassa polttonesteen kulutustestissä Actros on osoittanut olevansa jopa 9% taloudellisempi kuin kilpailijansa. Yhdessä Fleetboard-telematiikkajärjestelmällä ja kulutusta alentavalla ajotavalla voidaan saavuttaa jopa 15% vähennys polttoaineen kulutuksessa.

Polttonestesäästöt

Myös nykyisillä hinnoilla polttonestekustannukset muodostavat 50–60% auton koko käyttöiän aikaisista kokonaiskustannuksista.

Lisätietoja

CO2-säästöt

CO2-päästöjen vähentäminen on tällä hetkellä polttonestesäästöjen ohella eräs suurimmista maanteitse tapahtuvan tavaraliikenteen haasteista.

Lisätietoja

Muut näytöt

Kulumisen ja kulutuksen kannalta optimoitu ajotapa lisää myös huomattavasti Actrosin kokonaistaloudellisuutta.

Lisätietoja

Kaksintaistelut.

Mercedes-Benz Trucksin Fuel Duelilla osoitamme, että Actros on kilpailijamalleihin verrattuna erittäin taloudellinen hyötyajoneuvo. Daimler Fleetboardin telematiikkatuetut internetpalvelut todistavat sen puolueettomasti. Fleetboard mahdollistaa eri palveluillaan optimoidun auton-, kuljettajan- ja kuljetustenhallinnan.

Polttoaine. Tosiasiat:

  • Kustannukset per kilometri antavat parhaan kuvan kuorma-auton kokonaiskustannuksista.
  • Näissä kilometrikustannuksissa polttoaineen osuus on yli puolet.
  • Kuljettaja voi ajotavallaan suuresti vaikuttaa auton polttoaineen kulutukseen. Kuljettajakoulutukset ja ajoharjoitukset luovat erinomaisen pohjan polttoaineen säästämispyrkimyksille.
  • Innovaatiot kuten PPC auttavat kuljettajaa säästämään lisäksi jopa 5% polttoainetta.
  • Pitkät huoltovälit ja auton hyvä vaihtohyvityshinta vaikuttavat myös auton kilometrikustannuksiin.

Kokonaissäästöt Euroopassa.

Kaksintaistelujen lukumäärä*

3.636

11,0%

Tulos*

18.717.061

Ajetut kilometrit*

Nämä tunnusluvut perustuvat kaikkiin Euroopassa käytyihin Fuel Duel -vertailuajoihin.

Niistä Suomessa suoritettuja kaksintaisteluja: 39. Ajetut kilometrit: 160.600 km. Tulos: 14,9%:n säästö!

* Tila: elokuu 2017: EURO-6- & EURO-5-autot

Muita aiheita.